Splittest af e-mærket på CoolStuff.dk

patrick-coolstuffE-mærket er et fantastisk omdiskuteret emne, som alle har en mening om.

Jeg har selv kørt en del splittests af E-mærket, men i dag er det tid til et gæsteblogindlæg fra Patrick T. Rasmussen som er Country Manager hos nordens største gadget webshop CoolStuff.

Vil du gerne vide min holdning til E-mærket kan du se denne video.

Og nu ordet til Patrick:

Splittest af e-mærket

E-mærket er som et ”kvalitetsstempel” for at en webshop overholder alle love, regler etc. – inkl. en stor bunke guidelines som e-mærket har. E-mærket bliver ofte solgt på at det hæver din konverteringsrate, men er det virkelig det man skal fokusere på når man beslutter sig for e-mærket?

Jeg har selv haft testet e-mærket flere gang på mange forskellige webshops inkl. CoolStuff.dk, hvor jeg har haft meget blandet resultater og jeg har er aldrig kommet frem til noget klart svar om e-mærket rent faktisk har en påvirkning på din konverteringsrate, som er de fleste webshops endelige mål. Man kan være ”heldig” eller uheldig at det enten hæver eller sænker din konverteringsrate alt efter hvornår man tester.

Personligt har jeg selv meget blandet meninger om e-mærket, da man skal implementere og skrive flere ting, som med næsten garanti sænker ens konverteringsrate før man kan blive godkendt, men dog giver det samtidig en smule tryghed hos kunden, men har man overhovedet brug for denne tryghed eller er det en ”falsk” tryghed?

Hvis du spørg folk om de foretrækker at handle på en webshop der har e-mærket eller om det ikke betyder noget for dem, så svarer de at de helst vil handle på en webshop med e-mærket, men et er at man spørg folk, to er om de handler alligevel – de fleste handler alligevel og ved egentlig ikke hvad e-mærket står for.

CoolStuff og e-mærket

CoolStuff.dk har næsten altid haft e-mærket ”monteret” på sin side og har været glade for e-mærket, en dag modtog CoolStuff en liste med ting, som pludselig skulle laves om, da de havde gennemgået vores side, som med garanti ville ødelægge vores konverteringsrate., det var en blanding af love og e-mærkets egne regler. Der begyndte jeg så at tænke – Behøves vi overhovedet e-mærket mere? Det må testes!

Før vi implementerede de mange ”rettelser”, så ville jeg splitteste om E-mærket virkelig øger CoolStuff’s konverteringsrate. Så derfor besluttede jeg mig for at sætte en simpel splittest op, som ville fortælle om det havde nogen påvirkning overhovedet.

Opsætning og placering

Opsætningen var rimelig simpel, jeg lavede 3 variationer, en version med e-mærket som det er i dag, en version med et mere fremhævet og større e-mærket og en version hvor e-mærket er fjernet på alle sider.

Du kan se de forskellige variationer her:

e-maerke-splittest

Ved at fremhæve e-mærket endnu mere, så skulle det jo i teorien hæve troværdigheden på siden, men hvad siger testen?

Resultat

I test perioden havde vi over 86 000 besøg i perioden og masser af konverteringer, hvilket betød at vi har et fornuftigt grundlag for at drage en konklusion.

– Testversionen med stort e-mærke konverterede 0.7% bedre end originalen
(Statistisk signifikansniveau: 78,2%)

– Testversionen uden e-mærket konverterede 7.4% bedre end originalen
(Statistisk signifikansniveau: 89,7%)

Man kunne vælge at køre splittesten i længere tid, men jeg er sikker på at vi ikke ville få et klart svar i sidste ende, så derfor valgte jeg at stoppe den, på baggrund af tidligere test.

Det er ikke overraskende for mig at der ikke var en stor forskel på konverteringsrate og ikke kunne finde en klar vinder, det er næsten det samme resultat jeg har opnået hver gang jeg har testet e-mærket.

Samtidig har jeg lavet en anden test for et stykke tid siden, hvor at e-mærket gav en positiv effekt på vores konverteringsrate, samt en tredje hvor det have en negativ effekt igen.

Konklusion

CoolStuff.dk er nordens nok største gadget webshop og har eksisteret i flere år på det danske marked og endnu flere på det svenske marked, hos os så kommer kunden altid i første række og det er vigtigt for os at de får den bedste oplevelse, når de handler hos os. Så i teorien burde vi sagtens kunne undvære e-mærket, da jeg ikke kan påvise nogen direkte effekt på en forbedret konverteringsrate og at vi ikke er en ny og grøn webshop.

Dog har jeg taget beslutningen om at beholde e-mærket simpelthen fordi det giver en slags tryghed for kunden, da de har en hotline, som de kan kontakte, vi kan få juridisk hjælp, at vi får et slags årligt service og mange flere ting.

Så en kort konklusion: Få ikke e-mærket for at hæve din konverteringsrate, men få e-mærket for dine kunders skyld.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 9.2/10 (13 votes cast)
Splittest af e-mærket på CoolStuff.dk, 9.2 out of 10 based on 13 ratings

Kunne du lide mit blogindlæg?

Så vil jeg blive rigtig glad, hvis du gider dele det.

På forhånd tak!

Om Patrick T. Rasmussen

Patrick Rasmussen er Country Manager hos nordens største gadget webshop Coolstuff. Du kan læse Patrick's egen blog her.
Dette indlæg blev udgivet i konverteringsoptimering, splittest. Bogmærk permalinket.

18 kommentarer til Splittest af e-mærket på CoolStuff.dk

  1. Jeg kender også til frustrationen omkring krævede ændringer fra E-mærket. Det kunne være interessant at se, hvilken effekt der vil være, hvis man tester e-mærket på et site, som et mere ukendt for forbrugerne.
    Coolstuff er jo et anerkendt site, som måske ikke har behov for at vise sin seriøsitet, som mindre og mere ukendte sites har.
    Lad os se sådan et resultat også Mogens!

  2. Jeg er stoppet helt med at have e-mærke på mine netbutikker. Jeg har ikke oplevet mindre salg efter jeg fjernede e-mærket helt. Tværtimod er mit salg stigende – og det kan jeg så ikke takke e-mærket for. I stedet har jeg for kundernes skyld lagt et lille lovparagraf-ikon ind med link direkte til forbrugerombudsmandens regler for netbutikker. Det er helt gratis og fortæller kunden hvilke rettigheder han/hun har.
    Jeg oplevede desværre så mange fejl hos e-mærket og paragrafrytteri, der gjorde livet besværligt både for mig og kunderne med underlige krav om kryptiske tekster osv. og samtidig opdagede jeg ved selv at handle på nettet, at mange netbutikker var e-mærkede uden at overholde regler til punkt og prikke, så jeg besluttede at droppe e-mærket og i stedet koncentrere mig om at bruge tiden på noget mere fornuftigt – at servicere kunderne bedre og holde priserne nede. I den sidste ende er det jo kunderne der kommer til at betale for at vi har et dyrt ikon på netbutikken.

  3. Hej Patrick

    Spændende test! Jeg mener dog at signifikansniveauet er alt for lavt, til at kunne drage en konklusion for en valid test.

    En test vi har kørt vedr. “troværdighed” for b.la. Saxo.com, med bl.a. Trustpilot emblemer – viste vores test, at Trustpilot viser en positiv udsalg. Dette var dog en test med flere andre elementer der blev ændret også.
    Så isolerede vi en test med Trustpilot alene, hvor vi koblede Ratings direkte ved Call-To-Action samt en pil ind til Call-to-Action, hvorefter konverteringsgraden steg betydeligt (ca. 15%, med signifikansniveau over 99%).

    Så én ting er at bruge “Trust” elementer som dette, en anden god ting at teste på, kan være at koble mærket så tæt på Call-To-Action som muligt.

    • Hej Sebastian,

      Tak for din kommentar, grunden til at jeg valgte at stoppe testen med et så “lavt” signifikantniv., var simpelthen fordi der ikke skete noget. Jeg har lavet andre emærket tests, hvor signifikantniv. var oppe på 98% og 95% etc. etc. – alle med forskellige resultater, selvom det var samme shop.

      Ja E-mærket et meget glade for jeres test med Saxo, det er hvertfald den de altid nævner, når man taler med dem. 😉

      Jeg er enig med dig i at man kan prøve at “montere” trust logoerne så tæt på CTA’en som overhovedet muligt, det er en test som er på skrivebordet.

      • Den test jeg refererede med, var godt nok med Trustpilot og ikke e-mærket.

        Vi er igang med at bygge en række cases med de mange test vi har kørt de sidste år – så kan jeg gi lyd når den er klar, hvis du vil have flere input 🙂

  4. Christian siger:

    Super godt indlæg, vi har selv haft debatten internt om det kunne betale sig for os at få e-mærket på waternlife. Rigtig dejligt med mere empiri på dette emne.
    Ved I om der er signifikant forskel på test når det er et kendt brand kontra ukendt brand man sælger? Vi sælger lifestraw som desværre ikke er så kendt i DK selvom det faktisk er opfundet af en dansker 🙂
    Hilsen Christian.

  5. Ole Gregersen siger:

    “Testversionen med stort e-mærke konverterede 0.7% bedre end originalen
    (Statistisk signifikansniveau: 78,2%)” – Det er jo det samme som at der ingen forskel var. Bare den statistiske usikkerhed overstiger jo de 0.7%.

    Så har du en test der siger 7% større konvertering uden mærket, men du vælger alligevel at beholde det.

    Ikke for at være fræk, men hvorfor tester du? Hvis du hverken har statistikken med eller vælger at bruge det resultat du har? Jeg forstår det ikke helt.

    I virkeligheden synes jeg det mest interessante må være at forstå hvorfor 7% færre konverterer med e-mærket, noget som kun er en ret lille ændring i designet. Hvis det samtidigt skulle give mere trust. Er trust modsatrettet konvertering?

    Jeg synes de resultater stritter i alle mulige retninger og jeg tror det sikreste er at se bort fra dem og acceptere at ikke er det energien skal lægges.

    Hvordan forholder du dig til din tests “problemer”?

    /Ole

    • Hej Ole,

      Jeg har lavet de emærket test flere gange i forbindelse med andre test, hvor der eksempelvis er blevet testet trustpilot, “hjemmelavet awards” osv. – Den her gang blev jeg bare nødt til at lave endnu en ren emærket test, hvor trustpilot eller lign. ikke var med, da emærket sendte ps en rapport med ting der skulle ændres på websitet.

      Men grunden til at jeg går den anden vej i forhold til hvad mine gamle test siger er at jeg har tænkt andre værdier ind og ikke bare fokuseret hardcore på konverteringsraten (som jeg ville gøre i næsten alle andre situationer), som svinger den ene og anden vej alt efter hvornår man tester.

      Du tester vel også mere end én gang og bruger din sunde fornuft når du tester? 🙂

  6. Emil Sørensen siger:

    Hvem siger at det er E-mærkets skyld at der blev konverteret bedre i den periode?

  7. Ole Gregersen siger:

    Kommentaren var for øvrigt til Patrick – ikke til dig Mogens 🙂

  8. Ole Gregersen siger:

    Hej Patrick

    Sunde fornuft? Jo, til nogen ting. Men normalt ville jeg mene at det netop er den statistiske, til dels videnskabelige tilgang der ligger til grund for splittest. Der er masser af viden at hente fra alle splittest, men du lægger selv op til nogle tal som reelt set er uinteressante og drager derpå en konklusion. Min pointe er kun at tallene i sig selv ikke giver grundlag for at konkludere noget og at jeg synes din beslutning – uanset om den er fornuftig eller ej – ikke rigtigt får noget at gøre med splittesten. Så jeg synes bare ikke at hverken du eller vi andre blev så meget klogere på den overordnede problemstilling.

    Du siger du tænker andre værdier ind, det lyder jo fornuftigt, men hvad har det med splittest at gøre – er det ikke netop for at undgå “mavefornemmelse” (som vi også kan kalde fornuften) og få noget håndfast at optimere efter? Skal jeg presse dig lidt på maven, så har du heller ikke andet end fornuften at træffe din beslutning udfra, for test resultaterne i sig selv er ikke valide nok.

    Interessant nok om e-mærket, er at vi ofte har en tyrkertro på at det må have en positiv betydning, derfor tør vi sjældent (mig selv inklusiv) fjerne det – for det må da give tillid og troværdighed.

    Om jeg tester flere gange? Det kommer an på. Hvis jeg er intern som dig, så gør jeg, fordi jeg ligeså meget er i en lærende situation som jeg leder efter “fakta”. Hvis jeg er konsulent, så gør jeg sjældent, fordi oplægget er et andet (aka der er en der skal betale regningen).

    Jeg synes det kunne være rigtigt interessant at høre om din udvikling i e-mærket test. Hvad er forholdet mellem de test, hvad kan man lære af at lave flere test i træk (noget meget få gør), kan man bekræfte resultater fra de tidligere tests, osv.

    /Ole

  9. Patrick,

    Jeg er helt på linje med Sebastian og Ole her – de signifikansniveauer er slet ikke høje nok til at kunne konkludere noget, ud fra de tal du fremsætter.

    Jeg er helt nede med, at man nogle gange skal hugge en hæl og klippe en tå, især i effektiviseringens navn, og i dit tilfælde kan man argumentere for, at dit site i hvert fald ikke kom til at konvertere dårligere, som følge af testen. Men derfra, og så til at fremstille det som en case på, at e-mærket ikke virker, det synes jeg er at tage munden lidt for fuld.

    Hvis jeg var dig, ville jeg overveje at lave et opfølgende eksperiment, og køre med dobbelt-tjek, dvs. at du laver to ens varianter. Når de to ens varianter har tilnærmelsesvis samme konverteringsrate, kan du begynde at konkludere på testen.

    Jeg benytter selv den tommelfingerregel, at der skal være minimum 100 konverteringer på hver variant (og meget gerne op mod 300), samt at testen skal løbe minimum 14 dage uden afbrydelser.

    • Hej Michael, hvis du læser mine andre kommentar, så kan du også læse at jeg har lavet andre test, hvor signifikantniv. har været oppe på 98% og 95% på emærket, så min konklusion er baseret på flere af mine test og ikke blot test.

      Ved nu heller ikke hvor ordret “case” kommer ind i billedet, jeg har delt min test og tanker, så om det er en case må du selv bestemme, jeg har ikke nævnt det ord. 🙂

      (Til din tommelfingerregel, så har der været +2000 konverteringer i denne test)

  10. Simon Hansen siger:

    Jeg tror heller ikke at jeres site er det rette. Var i nu en fødevareforretning af en art, var det endnu et “jeg-er-politisk-bruger-juhu”-mærke til samlingen og dermed tror jeg personligt at det kunne være spændende. Ligeledes hvis i solgte et produkt, hvor kunden godt kunne have en “arrhhh, mon dog om det virker”-følelse, så ville den måske gøre noget.

    Men uanset, er det jo bare en lille blå boks 🙂

  11. Ser godt nok ud som om, at vores webshop alle skal ud og have erhvervet sig et e-mærke. Godt nok vil det være endnu en udgift men kan det løfte salget så det slet ikke dumt. Tak for denne blog publicering, mere end nyttig.

  12. Sven Jakobsen siger:

    Spændene læsning.

    – Jeg kan se at artikelen er af ældre dato, men kommentere lige en lille tanke alligevel, da jeg tror at testens resultat stadig er nogenlunden den samme.

    – Jeg tænker om det ikke også ville være væsenligt i den forbindelse, at se på hvor trafikken forhenholdvis de besøgende kommer fra og hvilket effekt det har haft på konveteringensraten. Her til tænker jeg om det er nye kunder eller tilbagevendende kunder. Jeg tænker at hvis de besøgende kommer ind via. direkte trafik, eller er har handlet der før, så kender de til shoppen og så har E-mærket måske ikke den store effekt. – Hvorimod det måske mere er via. CPC kunder eller kunde via. organisk søgning, som ikke kender sitet på forhånd, som er skeptiker. Det kunne være spændene, at kører forsøget på en “ukendt” eller nystartede webshop, som ikke er særlig kendt og måleeffekten.

    Men god læsning. 🙂

  13. Gert Pedersen siger:

    Jeg må indrømme at og når man som sælger hos E-mærket fremhæver mere salg ved at bruge deres mærke, så er det en utrolig dårlig forsøg på at få folk til at hoppe med på denne leg…

    Lav et mærke der fortæller at siden er Dansk ejet, med dansk cvr, og betaler dansk skat og moms – så har vi den på danske hænder og myndighederne har nemmere ved at gør noget i vores land, ved en shop der ikke holder sig til lovgivningen ..

    Læs lige denne her indlæg http://www.pressport.com/pressrelease/22035/e-maerket-griner-hele-vejen-til-banken-

  14. Ældre men god og stadig relevant artikel. Jeg overvejede selv en split-test med e-mærket på en kundes netbutik. Men må indrømme at denne læsning har fået mig til at tvivle. Det virker som om at e-mærket kun giver ekstra konvertering i tilfælde hvor shoppen er enten ukendt eller virker utroværdig. Ikke sikkert dette er helt overordnet korrekt, men det er i grove træk min opfattelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *