Se næste videoguide
Sådan måler du omsætning i din splittest
—
Transskribering
Hej, mit navn er Mogens Møller.
Jeg vil i denne video vise dig, hvordan du splittester dit tjekud-flow med splittest-værktøjet Visual Website Optimizer.
Grunden til, at jeg har lavet en video om hvordan du splittester dit tjekud-flow, er, fordi det nogle gange kan drille lidt – afhængig af hvilken CMS du bruger. Det kan være lidt forskelligt, hvordan de her CMS er opsat.
Men nu vil jeg lige vise dig et eksempel, hvor jeg har lavet splittest i tjekud-flowet for en af mine kunder, hvor det ligesom rendte lidt ind i problemer, hvis man gjorde det på den traditionelle vis. Hvor jeg tror, at du højst sandsynligt vil rende ind i de samme problemer. Derfor håber jeg det giver lidt mening for dig, denne her case.
Her har vi en webshop, der hedder Billigsport24.dk, og – typisk når man skal lave en splittest og man skal lave det i tjekud – så gør man det, at man går ind og finder den URL man skal teste. Og så er det den URL vi tester ind i Visual Website Optimizer.
Det prøver vi lige at gøre her. Jeg hopper lige ind og finder et produkt, jeg kan lægge i kurven.
Vi tager en sko her. Lægger i kurven.
Godt, så har vi en side her, vi gerne vil teste på.
Hvis vi så går op og siger, at det her er den URL vi gerne vil teste, så kopierer vi den. Så siger vi, at vi gerne vil oprette en ”A/B Test”. Vi sætter URL’en ind, og siger ”Create Test”.
Så prøver vi lige at se, hvad der sker. Vi oplever faktisk det, at vi bliver sendt direkte tilbage til forsiden. Det skyldes i dette her tilfælde, at det CMS som Billigsport24.dk ligger på, er sat op sådan, at når indkøbskurven er tom – der ligger noget i indkøbskurven – så vil man blive videredirigeret til forsiden.
I dette tilfælde har vi ikke noget i kurven. Vi har lagt noget i kurven herovre, men herinde i Visual Website Optimizer går vi jo bare ind og indtaster URL’en til indkøbskurven, uden at have noget i den re-directed.
Det vil du også typisk opleve, at mange CMS har noget lignende funktionalitet, og ellers kan det jo være, at der står i din kurv, at indkøbskurven er tom. Så bliver der måske ikke vist de ting i din kurv, som du ellers gerne vil teste på.
Det vi skal – nu går vi lige tilbage til forsiden – er i første omgang, at vi går ind og finder en produktside. Så er det faktisk den URL som vi kører videre i Visual Website Optimizer.
Vi går ind her, og finder lige den sko igen.
Her har vi en produktside. Så tager vi URL’en, kopierer den ind i Visual Website Optimizer. Vi går lige tilbage her. Opretter en ny test: ”A/B Test”. Sætter URL’en ind.
Nu angiver vi faktisk, at vi vil splitteste på produktsiden. Det retter vi til lidt senere. Nu har vi bare lige brug for dette for at kunne komme ind til selve tjekud-flowet.
Godt. Så har vi produktsiden. Nu er der dog ikke den vi skal teste på, den vi skal lave noget med.
Dét man lige skal gøre, for at komme ud i tjekud-flowet er heroppe i toppen. Da skal vi vælge dét der hedder ”Browse Mode”. Når vi klikker her, får vi mulighed for nu – i stedet for at få denne her editor, hvor vi kan vælge nogle ting ud vi vil teste. Når vi siger ”Browse Mode”, er det faktisk ligesom at surfe rundt på hjemmesiden.
Det er nødvendigt her. For at vi kan komme ud til tjekud-flowet – uden at blive viderestillet til forsiden – er det nødvendigt, at vi har et produkt i kurven. Derfor bliver vi nødt til lige at lægge det her produkt i kurven.
Sådan! Nu er vi i tjekud-flowet, og har den side vi gerne vil teste på. Nu kan vi så sige, at vi automatisk er blevet stillet om til ”Design Mode” igen, når vi kommer her.
Godt. Nu er det så forholdsvis ud af landevejen, nu hvor vi har fundet den side, vi gerne vil teste. Jeg prøver så alligevel lige at sætte en enkelt test op her.
Det jeg gerne vil teste – Der er en boks her med noget Trustpilot i. Den vil jeg gerne prøve at lave en version af, hvor der i stedet for de her Trustpilot-stjerner skal stå nogle deciderede Trustpilot-anmeldelser i stedet for.
Så nu prøver vi lige at forestille os, at vi skal have lavet denne her test. Vi går ind og sletter det her. Vi sætter et billede ind i stedet for. Vi har faktisk et billede her, vi lige kan sætte ind. Sådan der. Yes.
Så har vi lavet en ny variant, som vi kalder kundeanmeldelser. Så har vi kontrollen, hvor vi har den nye udgave med kundeanmeldelser på.
Så går vi videre. Og så skal vi lige have sat nogle mål på. Det kan vi også lige gøre… I dette tilfælde vil jeg faktisk gerne have, at vi sætter mål op for de enkelte steps i tjekud-flowet, så man kan se, om vi får nogen skudt videre. Og så vi på den måde har nogle delmål.
Det vigtigste er selvfølgelig, at vi får solgt produktet til kunden i sidste ende. Men det er egentlig også interessant at finde ud af – når vi sætter den her boks ind på selve indkøbskurven – gør det så, at vi får flere ind til adressesiden og andre steps i flowet? Derfor sætte jeg så alle målene op på steps’ene i tjekud-flowet, og så kan du gå ind på din egen side og finde ud af, hvad URL’erne hedder for dit eget tjekud-flow.
Nu kalder vi den egentlig bare adresse her. Så har vi i dette her tilfælde, på denne webshop, så er der efter adressesiden en godkendt side. Og så har vi en ordreside.
Så er vi faktisk næsten i mål, men vi mangler lige at få rettet vores test-URL til. Fordi det vi egentlig var inde og angive, det var jo faktisk, at vores test-URL er denne produktside. Og det er jo ikke helt korrekt. Men det er vi jo nødt til at angive til at starte med for at kunne komme ind og få lagt en vare i kurven.
Så den skal vi lige have ændret, og så skal vi lige have den rettet til, sådan at det er vores indkøbskurv. Her går vi ind og finder indkøbskurvs-URL’en. Den har vi jo faktisk her, den kan vi lige så godt snuppe herinde fra. Det er den vi skal have tastet ind her. Så har vi den rigtige URL at arbejde videre med nu.
Vi kan give den et navn, få de sidste ting til at slå til her, og så kan vi lancere testen.
Godt, jeg håber du fik noget af denne her video. Rigtig god fornøjelse.
Sådan splittester du dit tjekud-flow,
Hej,
Selv om jeg følger din video her. Så virker det ikke i prestashop. Den viser stadig. Din indkøbskurv er tom.
Mvh. Kim
Hej Kim
Okay. Det er lidt svært at sige præcis hvad det skyldes.
Jeg vil anbefale, at du kontakter VWO supporten. De plejer at være meget flinke til at svare hurtigt tilbage.