Sådan opsætter du mål til din splittest

Se næste videoguide
Sådan ved du hvornår din splittest er færdig

Transskribering
Hej, mit navn er Mogens Møller,

Jeg vil i denne video vise, hvordan du opsætter mål til din splittest. Og det vil jeg gøre med splittest-værktøjet Visual Website Optimizer.

Når du laver dine splittests, er det meget vigtigt, at du har styr på dine målesider. Det er de sider, hvor du har nogle konverteringer, du gerne vil måle på.

Lad os prøve at tage et eksempel med en webshop. Her har vi Lasttouch.dk, der sælger og udlejer malerier.

Lad os forestille os, at det er denne her side, vi vil køre en test på. Vi går så lige ind for at finde de mål vi skal have. Så går vi lige ind og finder et maleri. Lægger det i kurven og går til indkøbskurven.

Jeg vil typisk anbefale dig, at du sætter et mål op på din indkøbskurv. Det kan faktisk være et rigtig fint delmål, til at få nogle hurtige data i en splittest. Det må endelig ikke være det endelig mål på din side. Du skal gerne måle på, om folk bestiller noget i den sidste ende også.

Men det kan være rigtig fint, som et delmål, at du måler på, om folk nu også kommer til din indkøbskurv.

Så her tager vi URL’en fra indkøbskurven, og så har vi Visual Website Optimizer som vi har åben her. Så skal du forestille dig, at vi nu har været inde og oprette en test, og vi har lavet nogle forskellige testvarianter.

Den side man så kommer til, er så denne her side. Her skal vi angive vores mål. Vi skriver i det første felt: ”Indkøbskurv”. I drop-down-boxen vælger vi ”visits a page”, og så tester vi ellers URL’en ind på indkøbskurven.

Godt, det var det første mål. Så går vi lige op og tjekker check-ud-flowet. Vi forestiller os, at vi gennemfører en bestilling.

Nu kender jeg dem, der ejer webshoppen her. De ved det er OK, at vi laver en bestilling på siden her. Vi siger Fortsæt og Godkend.

Så har vi URL’en på selve kvitteringssiden. Den kopierer jeg lige. Går ind i Visual Website Optimizer, siger ”Another Goal”. Det her kunne så være ”Ordre”, klik ”visits a page”. Og så sætter vi ellers URL’en ind her.

Du har også mulighed for at sætte ekstra mål. Hvis du nu siger ”Add another goal”, har du faktisk nogle andre spændende muligheder her.

Jeg vil ikke gå igennem dem alle. Men en ting der kunne være sjov for dig også at beskæftige dig med, kunne være den der hedder ”generates revenue at URL:”. Den kan simpelthen fortælle dig, hvor meget omsætningen er på de enkelte konverteringer. Den kan være rigtig fin. Den har jeg forklaret nærmere på en af de andre videoer.

Så er den også den der hedder ”engages on the page” som egentlig er lidt en måde at måle din afvisningsprocent. Den kan også være fin at have på.

Den har jeg også forklaret nærmere i en af de andre videoer, men det du bare skal vide her, i første omgang, er, at du sagtens kan have flere mål i samme test, blot du er klar over, hvad der er dit primære mål.

Det kan du så også klikke af her, hvad dit primære mål er. Det er i dette tilfælde, at der bliver bestilt en ordre. Så gør det ikke noget, at du har nogle andre mål. Du kan f.eks. også have nogle mål på, om folk de fik tilmeldt et nyhedsbrev eller fik udfyldt en tilbudsformular, eller hvad det er. For det kan sagtens være, at du laver nogle ting på din side i håb om at du får nogle flere ordrer. Men så kan det også være at det gør, at du konverterer dårligere på nogle af de andre parametre du også måler på. Så vær ikke bange for at oprette flere mål til den samme test.

Jeg håber, at du fik noget ud af denne her video. Rigtig god fornøjelse med det.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
Sådan opsætter du mål til din splittest, 10.0 out of 10 based on 1 rating

En kommentar Sådan opsætter du mål til din splittest

  1. Simon Nygård siger:

    Hej Morten

    Hvad nu hvis at urlen ved ordrebekræftelsen, er forskellig hver gang en kunde har lavet et køb. Hvordan skal man så udforme et “goal”, hvor man vil tracke de besøgende som bliver til kunder? 🙂

    Mvh Simon

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *