Filtre på webshops er i dag nærmest en uundgåelig ting.
Besøgende på din webshop gider ikke kigge en masse sider igennem for at finde det produkt de søger.
De vil på meget kort tid have præsenteret et udvalg, som er top-relevant og matcher netop det, de søger efter.
Derfor bliver du nødt til at have filtreringsmuligheder på din webshop.
Men hvor skal disse filtre vises og hvordan skal de præsenteres?
Pas på venstre side
Kigger du på mange store webshops, vil du se, at langt de fleste webshops placerer filtrene i venstre side.
Det giver også umiddelbart rigtig god mening. Jeg oplever dog i brugertests, at rigtig mange personer simpelthen overser filtrene, når de er placeret i venstre side.
Folk kommer ind på siden, kigger på produkterne og begynder at scrolle – ofte uden at have foretaget nogen filtrering. Det resulterer desværre ofte i, at den besøgende ikke orker kigge alle produkterne igennem.
Nogle personer vil kigge lidt omkring og måske finde filtrene i venstre side. Andre vil blot blive irriteret og smutter væk fra siden igen.
Hvad gør du så?
Jeg ser ca. 5-10 brugertests af webshops om ugen, og min erfaring er, at når filtrene er placeret i toppen og er forholdsvis tydelige, så vil langt de fleste besøgende se dem.
Dvs. filtrene bør placeres horisontalt (vandret) lige ovenover produkterne.
Jamen, det kan jo ikke lade sig gøre!
Jeg er klar over, at dette er en udfordring på rigtig mange webshops. Især hvis man har mange filtreringsmuligheder, da det kan være svært at have på én linje.
Derudover kan det være besværligt, da man ofte gerne vil give besøgende mulighed for at vælge flere ting i et filter f.eks. i et ”Mærke” filter, vil man gerne give folk mulighed for at vælge 3 forskellige mærker samtidig.
Dette harmonerer ikke særlig godt med rullemenuer, som vil være oplagt at bruge, hvis der skal vises filtre i toppen.
Tænk kreativt og løsninger vil opstå
Jeg er stor fortaler af, at holde sig til normerne og konventionerne, så besøgende ikke bliver forvirret eller skal tænke alt for meget selv!
Men det er stadig tilladt at være kreativ HVIS det gøres med omtanke.
Hvis f.eks. du kan kombinere rullemenuer med tjekbokse, så vil udfordringen kunne løses.
Hvordan kan det gøres i praksis?
Kig f.eks. på denne side:
Det er desværre ikke en af mine kunder 🙂
Men jeg har lavet mange brugertests for mine kunder, hvor vi til sidst fik testpersonerne ind på nogle konkurrerende sider. Her er de ofte kommet ind på Zalando.
Så jeg har altså set Zalando websitet i brugertests mange gange, og jeg har sjældent set en filtrering fungere så elegant og uproblematisk.
Alle testpersonerne så filtrene i toppen. Og ja, umiddelbart ligner det traditionelle rullemenuer, men ved klik på menuerne fungerer det ganske anderledes.
Så hvis du har samme udfordring på din webshop, synes jeg du skal overveje at implementere en lignende løsning.
Alternativt kan du naturligvis altid kontakte mig, og så kan vi tage en snak om, hvad der kan gøres på din webshop for at gøre filtreringen bedre. Eller hvad der generelt kan gøres for at hæve konverteringsraten.
Sådan viser du bedst filtrer på dine varelister,
Interessante ting du kommer frem til i dine brugertests.
Jeg var for et års tid siden ude hos en webshop udbyder som leverer relativt store shopløsninger. Jeg var der fordi de netop havde flyttet en af mine kunder til deres platform. Vi fik en god snak om online markedsføring og e-handel og jeg spurgte ind til hvordan de splittestede og brugertestede. Det gjorde de slet ikke selvom vores fælles kunde nok havde betalt +100.000 for deres løsning. Som de sagde: Resultaterne af de tests er der ikke nogen der bruger til noget alligevel.
Kort tid efter stoppede jeg samarbejdet med kunden og få måneder efter måtte de faktisk lukke deres shop få pga. manglende omsætning.
Grunden til jeg nævner dem er fordi de faktisk havde deres filtre i sidebaren inspireret af store webshops. Gad vide om ikke en brugertest ville have vist dem at det var en skidt idè. 🙂
Tak for din kommentar Lars.
Det lyder desværre ikke som noget usædvanlig case. Det er utroligt hvor mange virksomheder der i bund og grund konverteringsoptimerer ud fra mavefornemmelser og sjove ideer.
Men så er der jo heldigvis masser af arbejder til sådan nogen som mig 🙂
Som enhver webshop-ejer gør jeg naturligvis også mit bedste for hele tiden at optimere og forbedre min shop. Jeg har fået forbedret en masse, men lige præcis filtrene på mine kategorisider – der mangler jeg for alvor stadigvæk en masse. Lige nu er de bare sorteret efter mest populær varer.
Super indlæg! Og godt eksempel med Zalando. Tror jeg vil kigge lidt nærmere på deres hjemmeside. De har vist om nogen styr på e-handel 😉
Spændende og brugbart indlæg. Tror helt sikkert der er noget der skal afprøves og kigges lidt nærmere på. 🙂
Nu er affiliate marketing jo blevet rimelig populært. Ville det være muligt at lave brugertests på en sådan side, eller ville der være nogen tekniske udfordringer?